Godskriving og fritak
Ordningen med godskriving og fritak er lovbestemt og forankret bl.a. i Fagskolelovens §8 og i vår lokale forskrift § 2-7.
Både godskriving og fritak innebærer å vurdere om du fra før har tilegnet deg samme
kompetanse som det du skal oppnå etter et bestemt emne. Hensikten med ordningene er at
du og fagskolen ikke skal bruke tid og krefter på at du skal oppnå samme kunnskap,
ferdigheter og kompetanse flere ganger.
Du kan få innvilget søknad om godskriving eller fritak for ett eller flere emner dersom du kan
dokumentere at du tidligere har
a) fullført tilsvarende emne(r) på en annen fagskoleutdanning (godskriving)
b) realkompetanse tilsvarende det studenten skal ha oppnådd etter et emne (fritak)
Dersom du ønsker å søke om godskriving eller fritak må du sende søknad med aktuell
dokumentasjon. Det må fremkomme hvilke(t) emne(r) det søkes om godskriving eller fritak for.
MERK: Søknad om godskriving/fritak kan først leveres når utdanningen har startet og du har
bekreftet studieplassen din.
Frist for å søke er en måned etter utdanningens oppstart. Du må følge utdanningsløpet frem til vedtak på søknaden mottas.
Fritak
Fritak bruker vi om å vurdere om en persons realkompetanse tilsvarer den kompetansen som
du skal ha oppnådd etter et emne. Realkompetanse viser her til all kompetanse som er
oppnådd på andre måter enn gjennom en fagskoleutdanning.
Dette kan for eksempel være aktuelt for studenter på en helsefaglig utdanning, som har en bachelor i sykepleie. Sykepleierutdanningen ligger på et høyere nivå (nivå 6) i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) enn det formelle opptakskravet for fagskoleutdanninger, som ligger på nivå 4. Etter all sannsynlighet vil innholdet i en sykepleierutdanning kunne sammenlignes med emne 1 på de aller fleste av våre
helsefaglige utdanninger, og studenten kan derfor søke om fritak fra dette emnet.
Sammen med søknad om fritak må du legge ved følgende dokumentasjon:
a) Vitnemål, karakterutskrift fra annen utdanning
b) Kopi av attester/tjenestebevis
c) Kursbevis, sertifikater, autorisasjon
Godskriving
Godskriving bruker vi om å la et emne fra en fagskoleutdanning inkluderes og telle inn i en annen fagskoleutdanning. Dette kan for eksempel være aktuelt for deg som
a. ønsker å bytte fagskole
b. ønsker å bytte utdanning
c. tidligere har fullført en utdanning med tilsvarende emne/emner (f.eks. fra annen
fagskoleutdanning, høgskole eller universitet)
Sammen med søknad om godskriving må du legge ved:
Dokumentasjon på læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) for emnet/emnene du tidligere har fullført og nå søker godskriving for. LUB må være hentet fra studie-/modulplanen som var gjeldende på det tidspunktet du fullførte emnet/emnene.
Vedtak og klagerettigheter
Det er rektor som fatter vedtak om godskriving og fritak. Vedtaket er et enkeltvedtak og kan påklages med en frist på 3 uker fra det tidspunkt underretningen om vedtaket er kommet frem til vedkommende søker. Avgjørelsen kan påklages til lokal klagenemnd.
Sist oppdatert